Nobely ceny za rok 2002

9.10.2002

V roce 2002 byla Nobelova cena za fyziologii a lékařství udělena Sydney Brennerovi (nar.1927, The Molecular Sciences Institute, Berkeley, Kalifornie, USA), H. Robertu Horvitzovi (nar.1947, Massachusetts Institute of Technology) a Johnu E. Sulstonovi (nar.1942, The Wellcome Trust Sanger Institute, Cambridge, Velká Británie) za jejich výzkumy genetické regulace vývoje orgánů a programované buněčné smrti (apoptózy). Nobelova cena za fyziku byla v roce 2002 udělena Raymondu Davisovi Jr. (nar.1914, Department of Physics and Astronomy, University of Pennsylvania, Philadelphia, USA), Masatoshi Koshibovi (nar.1926, International Center for Elementary Particle Physics, University of Tokyo, Japonsko) za průlomové výzkumu v astrofyzice, zejména za detekci vesmírných neutrin a dále Riccardu Giacconimu (nar.1931, Associated Universities Inc., Washington DC, USA) za průlomové výzkumy v astrofyzice, které vedly k objevu kosmických zdrojů rentgenového záření. Nobelovu cenu za chemii za rok 2002 obdrželi John B. Fenn (nar.1917, Virginia Commonwealth University, Richmond, USA), s Koichim Tanakou (nar.1959, Shimadzu Corp., Kyoto, Japonsko) za vývoj nových metod hmotnostní spektrometrie pro analýzu biologických makromolekul a Kurt Wüthrich (nar.1938, Swiss Federal Institute of Technology (ETH), Zürich, Švýcarsko a The Scripps Research Institute, La Jolla, USA) za vývoj jaderné magnetické rezonační spektroskopie pro určení třírozměrné struktury biologických makromolekul v roztocích.

Nobelovu cenu za ekonomické vědy, přesněji řečeno cenu Švédské banky na paměť Alfreda Nobela, za rok 2002 obdrželi Daniel Kahneman (nar.1934, Princeton University, USA) za integraci psychologického výzkumu do ekonomické vědy, zejména v souvislosti s lidským uvažováním a rozhodováním v podmínkých nejistoty a Vernon L. Smith (nar.1927, George Mason University, USA) za uplatnění laboratorních pokusů jako nástroje empirických hospodářských analýz, zvláště při studiu alternativních tržních mechanismů.

Odeslat komentář k článku " Nobely ceny za rok 2002 "